Oprezno u prometu - savjeti motociklistima i mopedistima

Slika /Ilustracije/Promet/13-05-000.jpg

Prošle godine, na hrvatskim je prometnicama, smrtno stradalo 64 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1.533 teže ili lakše ozlijeđeno

FOTO: Ilustracija

Vozači motocikala i mopeda sve su češći sudionici na prometnicama, a samim time povećano im je i sudjelovanje u prometnim nesrećama.
 
U proteklih tjedan dana na prometnicama su prilikom kretanja neprilagođenom brzinom smrtno stradala dva mlađa motociklista (18 i 22 godine), koji su upravljali motociklima za koje nisu imali položen vozački ispit potrebne kategorije.
 
U četiri mjeseca 2022. godine u sedam nesreća poginulo je šest vozača motocikala i jedan vozač mopeda.
 
Prošle godine, na hrvatskim je prometnicama smrtno stradalo 64 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1.533 teže ili lakše ozlijeđeno.

U proteklih pet godina, odnosno od 2017. do 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8.520 teže ili lakše ozlijeđeno.

Dakle, svaka peta osoba koja je poginula u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja te kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
 
  • kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
  • ne nose zaštitne kacige,
  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
  • provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
  • voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
  • upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
  • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
 
  • oduzimaju im prednost prolaska,
  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
  • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.

Savjeti i preporuke  za vozače mopeda i motocikala:
 
  • prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
  • uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu  (jaknu, hlače, štitnike, čizme i rukavice),
  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
  • provjerite tlak u gumama,
  • upalite dnevno ili kratko svjetlo,
  • ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
  • poštujte dopuštena ograničenja brzine,
  • prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
  • prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
  • izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
  • ne vozite slalom između vozila,
  • kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
  • predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
  • vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
  • vozite sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
  • poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.


Pisane vijesti | Promet i vozila