- Objavljeno: 27.05.2022.
Motociklisti i mopedisti, oprez: Prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti!
Donosimo savjete i preporuke za sigurnije sudjelovanje u prometu ljubitelja vožnje motocikala i mopeda
FOTO: ilustracijaVozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Međutim, motociklisti često i zbog svoga neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
U proteklih tjedan dana u prometnim nesrećama smrtno su stradala dva motociklista (28 i 42 godine), od kojih je jedan smrtno stradao u nesreći u kojoj je nepropisno pretjecao i sudario se s automobilom čiji je vozač dolazio iz suprotnog smjera, dok je drugi smrtno stradao prilikom slijetanja s kolnika. Ovoga mjeseca smrtno je stradalo šest motociklista.
U prva četiri mjeseca 2022. godine u sedam nesreća poginulo je šest vozača motocikala i jedan vozač mopeda.
Na hrvatskim su prometnicama prošle godine smrtno stradala 64 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno.
U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju 2017. – 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača i putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno.
Dakle, svaka peta osoba koja je poginula u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.
Podsjećamo na najčešće greške zbog kojih stradavaju vozači motocikala i mopeda:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
- ne nose zaštitne kacige,
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
- provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
- voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska,
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Preventivni savjeti i preporuke za sigurniju vožnju vozačima mopeda i motocikala:
- prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
- uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
- provjeriti tlak u gumama,
- upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
- ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
- poštivati dopuštena ograničenja brzine,
- prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
- prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
- izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
- ne voziti slalom između vozila,
- kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
- predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
- voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
- voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
- poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.