Nastavak pojačanih vikend kontrola prometa, vozača i vozila

Policija će i ovog vikenda poduzimati pojačane aktivnosti na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, „četiri glavne ubojice u prometu“ (alkohol, brzina, nekorištenje sigurnosnog pojasa i mobitel), kao i prekršaje vozača mopeda i motocikala te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja - recidivistima

Foto: ilustracija

U proteklih tjedan dana dogodilo se devet prometnih nesreća s poginulim osobama u kojima je smrtno stradalo devet osoba i to: četiri vozača motocikla, dva vozača i jedna putnica u osobnim automobilima, jedan vozač teretnog automobila i jedan pješak.
 
Dominantan razlog smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama su upravljanje vozilom znatno većom brzinom od dopuštene, kao i kretanje brzinom neprimjerenom uvjetima na kolniku (kiša, mokar kolnik, zavoj, smanjena vidljivost, noć, magla), dok se prema vrstama nesreća radilo o oduzimanju prednosti prolaska, slijetanju s kolnika i prelasku na suprotnu stranu kolnika te sudarima s vozilima koja su dolazila iz tog smjera.
 
U prvom polugodištu 2021. godine, u prometnim nesrećama smrtno je stradala 131 osoba, što je 16 osoba ili 13,9% više u odnosu na isto razdoblje prošle godine (115 poginulih osoba).
 

Oprez – i motocikli i mopedi su na prometnicama

 
U šest mjeseci 2021. godine u prometnim nesrećama smrtno su stradale 34 osobe koje su upravljale ili su kao putnici bile na mopedima i motociklima. Samim time, svaka četvrta osoba od ukupnog broja smrtno stradalih, nalazila se na motociklu ili mopedu.

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

Ponovo ističemo da se većim sudjelovanjem motociklista i mopedista u prometu, povećava i mogućnost njihovog stradavanja. Stoga je potrebno opetovano reći, jer je to čest slučaj stradavanja motociklista, da vozači motornih vozila na četiri kotača, prilikom skretanja posebnu pažnju posvete pravovremenom uočavanju motociklista koji nailaze iz suprotnog smjera, odnosno prilikom uključivanja u promet da posebnu pažnju posvete pravovremenom uočavanju motociklista te da postupe na najsigurniji mogući način, odnosno da pričekaju i propuste motociklistu.
 
Isto tako, motociklisti moraju biti svjesni opasnosti kretanja brzinom većom od dozvoljene, pogotovo u zavojima i pred križanjima te bi obavezno trebali i morali prilagoditi brzinu svim uvjetima koje u određenoj situaciji mogu i moraju predvidjeti.
 
Više o motociklistima u prometu saznajte na poveznici.
 
Potrebno je ponovno upozoriti sve vozače da:
  • u prvom redu prilikom vožnje budu maksimalno koncentrirani na promet koji ih okružuje;
  • ne koriste mobitel tijekom vožnje;
  • da voze na dovoljnom razmaku u odnosu na vozilo koje se kreće ispred njih;
  • da poštuju dopuštena ograničenja brzine, odnosno prilagode brzinu stanju kolnika i osobinama ceste (noć, magla, kiša, zavoj, uspon, pad kolnika i dr.);
  • da ne ulaze u opasna pretjecanja na kratkim dijelovima cesta i na mjestima gdje preglednost nije dovoljna, odnosno na mjestima gdje je to zabranjeno,
  • da ne izlaze na kolnik sa tehnički neispravnim i neregistriranim vozilima.
 

Zabrinjavajući podatak o nekorištenju sigurnosnog pojasa

 
Za istaknuti je i zabrinjavajući podatak o nekorištenju sigurnosnog pojasa kod osoba koje su preminule od posljedica prometne nesreće. Naime, od 126 osoba koje su poginule u osobnim automobilima tijekom 2020. godine, njih 60 ili 47,6%, odnosno skoro polovica nije koristila sigurnosni pojas. U prvih šest mjeseci 2021. godine, od 55 osoba koje su poginule u osobnim automobilima, njih 31 ili 56,4% nije koristilo sigurnosni pojas.
 
Osobe u automobilima moraju obavezno koristiti sigurnosni pojas, a na mopedima i motociklima zaštitnu kacigu.
           
Jedan dio pješaka i biciklista i nadalje ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila, koji pritom nalijeću na njih što ponekad završava i sa smrtnim stradavanjem. Stoga podsjećamo na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je propisano da:
 
  • pješak, koji se kreće kolnikom, dužan je noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom, 
  • vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom,
 
Bicikliste dodatno upozoravamo kako je citiranim Zakonom propisano da od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno najmanje jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla.
 
Jedan dio nesreća sa smrtnim stradavanjem, skrivile su mlade osobe te bi poseban apel uputili i roditeljima takvih osoba, odnosno da im se ne omogućava dostupnost upravljanja vozilom dok takva mlada osoba nije položila vozački ispit. Također, da im ne omogućavaju upravljanje vozilom ukoliko imaju saznanja da je mlada osoba konzumirala alkoholna pića.
 

Kaciga glavu čuva - savjeti i preporuke  za vozače mopeda i motocikala:

 
  • prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnute,
  • uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu  (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
  • provjerite tlak u gumama,
  • upalite dnevno ili kratko svjetlo,
  • ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
  • poštujte dopuštena ograničenja brzine,
  • prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
  • prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
  • vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika, jer je to za vozače ostalih vozila mrtvi kut (iznimka je samo situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
  • ne vozite slalom između vozila,
  • izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
  • kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama,
  • predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
  • vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
  • poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da budete sigurni u prometu.
 

Stranica | Promet i vozila