Nadzor prometa za vikend - brzinu kretanja vozila prilagodite uvjetima na cesti

Jedan od glavnih razloga smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama upravljanje je vozilom nepropisnom, znatno većom brzinom od dopuštene, kao i kretanje brzinom neprimjerenom uvjetima na kolniku

FOTO: Ilustracija

U petak će biti pretežno sunčano vrijeme. Od subote promjenljiva naoblaka uz mjestimičnu kišu, u subotu većinom na sjevernom Jadranu i u gorju, a u nedjelju i u ostalim predjelima. Zapuhat će jugozapadnjak, na udare mjestimice jak, a na moru jugo koje će u dane vikenda postupno jačati. Temperatura zraka u porastu, no u petak ujutro u unutrašnjosti još može biti mraza.

U takvim okolnostima, kolnik može biti vlažan i sklizak, zbog čega je i prianjanje pneumatika na podlogu znatno otežano, produžava se zaustavni put prilikom kočenja, odnosno na takvom kolniku vrlo lako može doći od gubitka kontrole nad vozilom i slijetanja vozila s kolnika ili prelaska na dio kolnika za suprotni smjer i sudara s nadolazećim vozilima.

Zbog ovakvih uvjeta, posebno upozoravamo vozače da brzinu kretanja vozila prilagode vremenskim prilikama i uvjetima na cesti.

Vozače dodatno podsjećamo, kako je na velikom broju, autocesta i državnih cesta koje se uglavnom nalaze u kontinentalnom i gorskom dijelu Republike Hrvatske, obavezno korištenje zimske opreme na vozilima u razdoblju od 15. studenog 2020. do 15. travnja 2021. godine, a sukladno Odluci o obaveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj (NN 121/20). Obaveza uporabe zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.

Na ostalim cestama, obavezno je korištenje zimske opreme kada na prometnicama nastupe zimski uvjeti, točnije kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.
 
Prometne nesreće

U proteklih tjedan dana dogodilo se šest prometnih nesreća s poginulim osobama u kojima je poginulo sedam osoba.

U prva tri mjeseca 2021. godine, u prometnim nesrećama smrtno je stradalo 45 osoba, što je osam osoba ili 15,1% manje u odnosu na isto razdoblje prošle godine  (53 poginule osobe).

Jedan od glavnih razloga smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama upravljanje je vozilom nepropisnom, znatno većom brzinom od dopuštene, kao i kretanje brzinom neprimjerenom uvjetima na kolniku (kiša, mokar kolnik, zavoj, smanjena vidljivost, noć, magla), dok se prema vrstama nesreća radi o slijetanju s kolnika i prelasku na suprotnu stranu kolnika te sudarima s vozilima koja su dolazila iz tog smjera.

Također, zabrinjava podatak o nekorištenju sigurnosnog pojasa kod osoba koje su preminule od posljedica prometne nesreće. Naime, od 126 osoba koje su poginule u osobnim automobilima tijekom 2020. godine, njih 60 ili 47,6%, odnosno skoro polovica nije koristila sigurnosni pojas.

Kako su jedan dio nesreća sa smrtnim stradavanjem, skrivile mlade osobe  poseban apel upućujemo roditeljima takvih osoba, odnosno da im se ne omogućava dostupnost upravljanja vozilom dok mlada osoba nije položila vozački ispit.

Također, da im ne omogućavaju upravljanje vozilom ukoliko imaju saznanja da je mlada osoba konzumirala alkoholna pića. Naposljetku, da prije povjeravanja vlastitog vozila na upravljanje mladoj osobi, temeljem životnog i prometnog iskustva istoj ukažu na sigurno, ali i odgovorno sudjelovanje u prometu.  
 
Motocikli i mopedi su na prometnicama - OPREZ!

Podsjećamo na tragične posljedice za mopediste i motocikliste od početka godine, s obzirom da su u prometnim nesrećama poginuli vozač mopeda, devet vozača motocikala te putnica na motociklu.   

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
 
Vidljivost pješaka i biciklista

Jedan dio pješaka i biciklista i nadalje ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila, koji pritom nalijeću na njih što ponekad završava i sa smrtnim stradavanjem.

Podsjećamo na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je propisano da:
 
  • pješak, koji se kreće kolnikom, dužan je noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom, 
  • vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom,
  • za nepoštivanje navedenih odredbi propisana je kazna u iznosu od 300,00 kuna.
Bicikliste dodatno upozoravamo kako je citiranim Zakonom propisano da od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno najmanje jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani bicikla. U protivnom, vozač bicikla će se kaznit novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna.

Vozače upozoravamo da:
 
  • u prvom redu prilikom vožnje budu maksimalno koncentrirani na promet koji ih okružuje;
  • ne koriste mobitel tijekom vožnje (zakonski je propisano da se ne smije koristiti bez uređaja koji omogućava njegovo korištenje bez upotrebe ruku);
  • voze na dovoljnom razmaku u odnosu na vozilo koje se kreće ispred njih; 
  • poštuju dopuštena ograničenja brzine, odnosno prilagode brzinu stanju kolnika i osobinama ceste (noć, magla, kiša, snijeg, poledica, zavoj, uspon, pad kolnika i dr.);
  • ne ulaze u opasna pretjecanja na kratkim dijelovima cesta i na mjestima gdje preglednost nije dovoljna, odnosno na mjestima gdje je to zabranjeno.Vozačima traktora, ali i drugih radnih strojeva, poručujemo da ne izlaze na kolnik sa tehnički neispravnim i neosvijetljenim vozilima.
 
Osobe u automobilima obavezno moraju koristiti sigurnosni pojas, a na mopedima i motociklima zaštitnu kacigu.

Prevelikim pouzdavanjem u svoje vozačke sposobnosti i mogućnosti svog vozila, tragedija se može desiti u trenu i obilježiti vas ili nekog drugog za cijeli život, pa savjetujemo da pročitate dodatne savjete svim sudionicima u prometu. 
 
Vožnja pod utjecajem alkohola i pojačan nadzor prometa

Kako unatoč svim apelima, jedan dio građana i nadalje konzumira alkoholna pića,  nakon čega nažalost sjedaju za upravljač vozila, ovom prilikom ih upozoravamo da to ne čine, jer u današnje vrijeme, kada postoje razne alternative: javni prijevoz, taksi službe, znači brojne mogućnosti, onda niti jedan razlog za vožnju pod utjecajem alkohola ne može biti opravdan. U tom smislu i policija će prema takvim vozačima, koji imaju nedopuštenu koncentraciju alkohola, imati nultu toleranciju na razloge vožnje pod utjecajem alkohola.

Vožnjom pod utjecajem alkohola ne dovodite u opasnost samo sebe, već i ostale sudionike u prometu, zbog čega za upravljanje vozilom pod utjecajem alkohola niti jedan razlog ne može biti opravdan.

I ovog vikenda nastavljamo s poduzimanjem pojačanih aktivnosti usmjerenih na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. „četiri glavne ubojice u prometu“ (alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobitel), kao i prekršaje vozača mopeda i motocikala te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja - recidivistima.

U poduzimanje aktivnosti bit će uključen maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika, kao i svi raspoloživi uređaji i oprema koja se koristi u nadzoru i kontroli prometa: uređaji za utvrđivanje stupnja alkoholiziranosti, uređaji za nadzor brzine, testeri za droge, uređaji za automatsko očitavanje registarskih pločica i dr.

Pisane vijesti | Promet i vozila